PERSEPSI PENDIDIK DAN PESERTA DIDIK TERHADAP MEDIA “QUIZIZZ MODE KERTAS” PADA PEMBELAJARAN APRESIASI PUISI

EDUCATORS AND STUDENTS PERCEPTIONS OF “PAPER MODE’S QUIZIZZ” IN APPRECIATION POETRY LEARNING

https://doi.org/10.20527/jlc.v7i2.220

Authors

Keywords:

persepsi, quizizz, media pembelajaran

Abstract

Abstrak

            Penelitian ini bertujuan menguraikan persepsi pendidik juga peserta didik terhadap penggunaan media quizizz mode kertas pada pembelajaran Apresiasi Puisi, juga untuk mengetahui keefektifan media. Jenis penelitian ini ialah penelitian kombinasi (mix method) model sequential transformative strategy dengan menyebar tes awal dan tes akhir, dilanjutkan dengan kualitatif deskriptif. Persepsi yang dihasilkan pendidik adalah persepsi positif mengenai penerimaan media tersebut, tetapi masih terdapat kendala yang dirasakan pendidik berkenaan dengan cara kerja media. Persepsi yang diungkap peserta didik juga terdiri dari persepsi positif. Persepsi positif berkenaan dengan meningkatnya partisipasi, rasa senang, dan kesadaran. Selain itu, juga motivasi serta fokus peserta didik. Sejalan dengan persepsi pendidik, peserta didik juga merasakan beberapa kendala dalam penggunaannya sehingga persepsi negatif juga muncul. Selanjutnya, dalam mengetahui keefektifan penggunaan media digunakan perhitungan n-gain. Nilai rerata tes awal diperoleh 60,5 sedangkan rerata nilai tes akhir adalah 81,5. Dalam perhitungan n-gain didapat nilai 81,5 dengan klarifikasi “cukup efektif”.

Kata kunci: persepsi, quizizz, dan media pembelajaran

 

Abstract

            This research aims to describe the perceptions of educators and students of using "paper mode's quizizz" in a appreciation poetry learning, also to knows affectiveness of the media. This type research is a combination research model of sequential transformative strategy by distributing initial test papers and final tests, follows by using descriptive qualitative methods to perception. The perception produces by educators is a positive perception about the acceptance of the media, but educator stills feel about the problems the media performance. Then, perceptions students consist of positive and negative. Positive perceptions relate to increased participations, enjoyment, and awareness. Then, it is also the motivation and focus of student. They also feel several obstacles in their use so that negative perceptions also there. Furthermore, to determine the effectiveness of media using n-gain. The average per-test score was 60,5 while the average post-test score was 81,5. In the n-gain calculations, a score of 56,17 obtained with the clarification "quite effective'.

Keywords: perception, quizizz, and learning media

Downloads

Download data is not yet available.

Published

11-11-2024

How to Cite

Tamaliani, P. R., Sabhan, and Faradina. “PERSEPSI PENDIDIK DAN PESERTA DIDIK TERHADAP MEDIA “QUIZIZZ MODE KERTAS” PADA PEMBELAJARAN APRESIASI PUISI : EDUCATORS AND STUDENTS PERCEPTIONS OF ‘PAPER MODE’S QUIZIZZ’ IN APPRECIATION POETRY LEARNING”. LOCANA, vol. 7, no. 2, Nov. 2024, pp. 118-32, doi:10.20527/jlc.v7i2.220.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>